Palkanlaskenta -toiminto löytyy WebWakan Toiminnot –valikosta.
Palkansaajien tiedot tallennetaan ensin Perustiedot – Henkilöstö valikon kautta. Henkilöstö ruudun yläreunassa on välilehdet Henkilön tiedot ja Verokortti, jotka täydennetään tarvittavilta osin. Lisätietoja Henkilöstön tietojen tallentamisesta voi lukea luvusta 3.8 Henkilöstö.
Verokortti -välilehti
Verokortti -välilehdellä määritellään työntekijän palkasta laskettavat eri maksut ja täydennetään verokortin ennakonpidätysprosentit. Tähdellä merkityt tiedot ovat pakollisia. Verokortti -välilehdestä kerrotaan tarkemmin luvussa 7.1. Verokortti
Tulorekisterin lisätiedot -välilehti
Tulorekisteriin lähetettäviä palkansaajan lisätietoja voi täydentää Tulorekisterin lisätiedot –välilehdellä (Perustiedot-valikosta Henkilöstö).
Tulorekisterin lisätiedot –välilehti sisältää yrityksen perustiedoista poikkeavat palkansaajan Työeläkevakuutus- ja työtapaturmavakuutustiedot. Lisäksi välilehdellä ilmoitetaan, jos työnantajalla ei ole velvollisuutta vakuuttaa palkansaajaa. Välilehdelle tallennetut tiedot lähetetään palkansaajan palkkatietoilmoituksessa Tulorekisteriin.
Yrityksen perustiedot-näytöllä tallennetaan Tulorekisteriin ilmoitettavat Työeläke- ja työtapaturmavakuutustiedot, jotka lisätään jokaisen palkansaajan palkkatietoilmoitukseen, jos palkansaajan Verokortti-välilehdellä Eläketyypiksi on valittu TYEL eikä Tulorekisterin lisätiedot-välilehdelle ole tallennettu poikkeavia vakuutustietoja.
Tulorekisterin lisätiedot –välilehdellä Palkansaajan vakuutustiedot –laatikon Työeläkevakuutuskentät aktivoidaan valitsemalla valintalaatikko: ”Työeläkevakuutus poikkeaa yrityksen perustiedoista” ja Työtapaturmavakuutuskentät valitsemalla valintalaatikko: ”Työtapaturmavakuutus poikkeaa yrityksen perustiedoista”. Tarvittaessa aikaisemmin tallennetut palkansaajan poikkeavat vakuutustiedot voi muokata ja tallentaa uudestaan. Poikkeavien tietojen lähetys Tulorekisteriin estetään poistamalla rasti valintalaatikosta: ”Työeläkevakuutus poikkeaa yrityksen perustiedoista” tai/ja ”Työtapaturmavakuutus poikkeaa yrityksen perustiedoista”.
Ei vakuuttamisvelvollisuutta –vaihtoehdoista valitaan tarpeen mukaan yksi tai useampi. Ohjelma lähettää valitut tiedot automaattisesti Tulorekisteriin aina palkansaajan palkkatietoilmoituksen lähetyksen yhteydessä. Tulorekisterin ohjeista (https://www.vero.fi/tulorekisteri) voi tarkastaa, missä tilanteissa Ei vakuuttamisvelvollisuutta –tieto täytyy ilmoittaa Tulorekisteriin.
Uuden palkkatapahtuman syöttäminen aloitetaan klikkaamalla Palkanlaskenta -näytön alareunan palkkatapahtuman kohdasta Luo uusi.
Tämän jälkeen voidaan ruudun yläosassa valita palkansaaja, maksupäivä sekä palkkakauden alku- ja loppupäivämäärät.
Seuraavaksi syötetään valitulle palkansaajalle ja palkkakaudelle palkan muodostavat palkkatapahtuman rivit.
Valittavissa on seuraavat palkkatapahtumat:
- Verolliset korvaukset
- Vähennykset ennakonpidätyksen jälkeen
Tulorekisteri on määrittänyt, että joihinkin palkkalajeihin voi ilmoittaa poikkeavan vakuutustiedon. Esimerkiksi Kokouspalkkio -palkkalajin oletuksena on, että palkkalajilla ilmoitettu verollinen korvaus ei ole minkään sosiaalivakuutusmaksun alaista tuloa. Toisaalta kuitenkin, jos kokouspalkkion maksaminen perustuu palvelussuhteessa tehtyyn työhön, kokouspalkkiosta maksetaan sosiaalivakuutusmaksut. Tällöin palkkatietoilmoituksessa täytyy kertoa, että maksetusta kokouspalkkiosta maksetaan myös sosiaalivakuutusmaksut.
Luo uusi palkkalajirivi -ikkunassa on mahdollisuus valita näille tietyille palkkalajille tarvittaessa poikkeava vakuutustieto. Kun tällainen palkkalaji on valittu palkkalaji-valikosta, Ilmoita poikkeava vakuutustieto -valintalaatikko on valittavissa. Kun valintalaatikko on valittu, ohjelma näyttää palkkalajin oletusvakuutustiedot seuraavissa kentissä:
Valintalistan Kyllä/Ei -valinnan voi vaihtaa ja tieto tallentuu palkkatietoilmoitukseen OK-painikkeesta.
Kun palkkatapahtumaan on lisätty tarvittavat palkkalajirivit, Palkanlaskenta -näytön oikean yläkulman ruudukko näyttää kyseisen palkkatapahtuman eri palkkarivien summat yhteensä. Työntekijälle tulostettavan palkkalaskeman voi tulostaa Näytä palkkalaskelma -painikkeesta. Palkkatapahtumia ja palkkatapahtumien rivejä voi muokata ao painikkeilla.
Alareunan Palkkatapahtuma osion Näytä- toiminnolla voidaan suodattaa näkyviin kaikki valitun tilan omaavat palkkatapahtumarivit.
Palkkatietoilmoituksen voi lähettää Tulorekisteriin Palkanlaskenta -näytöltä. Ohjeet palkkatietoilmoituksen lähetykseen on luvussa 11.3 Palkkatietoilmoitus Tulorekisteriin
WebWakan Raportit -osiossa on palkanlaskentaan liittyvät seuraavat raportit: